Main Article Content
Abstract
Credit unions are one of the non-bank financial institutions that are still rarely glanced at; even so, cooperatives have provided a significant economic contribution to the community. Mitra Dhuafa Credit Union (KOMIDA) is one of the cooperatives that already has many branches and encourages an increase in the community’s financial capability. This study aims to analyze the preparation of marketing strategy plans and forms of service product implementation, analyze marketing strategy evaluations, and identify factors that can influence the marketing strategy of service products at KOMIDA. Data analysis in this study was carried out using deductive reasoning. Twelve studies were selected through four stages of exclusion, using a systematic literature review approach. The results of this study indicate that marketing strategy planning is carried out to ensure the benefits that KOMIDA can provide to its members; the implementation of ongoing products also offers many advantages in terms of improving customer quality; in terms of evaluation, KOMIDA carries out evaluation to improve performance and attract more customers. Finally, the factors that influence the marketing strategy of service products are the products themselves, forms of promotion, prices, and quality of service provided by the credit union.
Keywords
Article Details
References
- Alam, A. S., Harini, D., & Ernitawati, Y. (2024). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Perilaku Keuangan Anggota Terhadap Pendapatan Koperasi Mitra Dhuafa Cabang Kedungbanteng Kabupaten Tegal. Jurnal Akademik Ekonomi Dan Manajemen, 1(3), 185-196.
- Amir, R. F., Nawawi, I., Taufik, A., Pramono, E., & Akbar, F. (2023). Seleksi Atribut Pada Data Tidak Seimbang Nasabah Koperasi Dengan Optimasi Smote Dan Adaboost. Jurnal Informatika Teknologi dan Sains (Jinteks), 5(3), 322-327.
- Ardiansyah, L. Y., & Prasetyo, R. (2023). Faktor Penerapan Fintech Untuk Perkembangan dan Eksistensi Koperasi di Kabupaten Lombok Tengah. Income: Digital Business Journal, 1(2), 115-122.
- Arta, I. N. W., & Mandala, K. (2021). Perumusan Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Keunggulan Kompetitif pada Koperasi Kuta Mimba di Kuta Badung. E-Jurnal Manajemen, 10(6), 585-606.
- Asmita, N. (2020). Peran Koperasi Simpan Pinjam dan Pembiayaan Syariah (KSPPS) dalam Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat (Studi pada BMT Al-Ittihad Rumbai Pekanbaru. Jurnal An-Nahl, 7(2), 171-176.
- Azryan, F. H., & Riva'i, A. A. (2023). Dampak Ekonomi Konversi Koperasi Konvensional Menjadi Koperasi Syariah. Journal of Sharia and Law, 2(2), 571-590.
- Basri, B., Mujahidin, A., Saifuddin, S., & Busrah, B. (2021, November). Ekonomi Kerakyatan dalam Menanggulangi Kemiskinan (Studi Kasus Koperasi Mitra Dhuafa Kecamatan Polewali). In Journal Peqguruang: Conference Series (Vol. 3, No. 2, pp. 847-852).
- Benazir, B. (2025). Menggagas Kesejahteraan Ekonomi Perempuan Berpendapatan Rendah Melalui Koperasi Mitra Dhuafa: Studi Kasus Kabupaten Pidie Jaya. HEI EMA: Jurnal Riset Hukum, Ekonomi Islam, Ekonomi, Manajemen dan Akuntansi, 4(1), 1-17.
- Fabanjo, U. I., Parawansa, D., & Jusni, J. (2023). Effectiveness Analysis Of The Grameen Bank System To Adress Troubled Credit Cooperative Partner Dhuafa In Jakarta. Journal of Risk and Uncertainty Issues, 2(1), 29-36.
- Hakim, L., & Hamdan, A. (2023). Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Minat Anggota Untuk Memilih Produk Kspps Al-Hasanah Desa Entalsewu Sidoarjo. Islamic Economics And Finance Journal, 2(1), 37-47.
- Junaedi, D., Redjeki, F., & Priadi, M. D. (2023). Pengaruh Promosi dan Kualitas Layanan Terhadap Keputusan Pembelian: studi kasus pada Koperasi Mitra Dhuafa Cabang Mande-Cianjur. Indonesian Journal of Economic and Business, 1(2), 106-120.
- Karyono, O., & Manja, A. S. (2022). Analisis Implementasi Sistem Pembiayaan Murabahah Dalam Pengembangan Bisnis Nasabah Di Koperasi Mitra Dhuafa Cabang Bone. Jurnal Ilmiah Al-Tsarwah, 5(2), 71-87.
- Nasution, L. Z. (2020). Analisis Efektivitas Pembiayaan Mikro Syariah Bagi Pemberdayaan Masyarakat Miskin: Studi Pada Koperasi Mitra Manindo Mandailing Natal. Maker: Jurnal Manajemen, 6(2), 117-133.
- Nasution, S., Hidayati, S., Nasution, P. R., & Hasyim, H. (2024). Peranan koperasi dalam perekonomian Indonesia. As-Syirkah: Islamic Economic & Financial Journal, 3(2), 522-530.
- Rahmawati, F., & Ridlwan, A. A. (2022). Implementasi Islamic Entrepreneurship Dalam Mengelola Usaha. I-ECONOMICS: A Research Journal on Islamic Economics, 8(1), 86-102.
- Riono, S. B. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Kredit, Prosedur Pemberian Kredit, dan Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Nasabah Koperasi Simpan Pinjam. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Kewirausahaan, 1(3), 375-386.
- Rusli, R., Baharuddin, D., & Selong, A. (2024). Pengaruh Aksesibilitas, Pendampingan, dan Kemitraan terhadap Kinerja Usaha Debitur Ultra mikro di Kota Makassar. YUME: Journal of Management, 7(1), 1155-1169.
- Saragih, J. F. S. (2020). Penanggulangan Kemiskinan Perempuan melalui Strategi Keuangan Inklusif oleh Koperasi Mitra Dhuafa (KOMIDA). Aspirasi: Jurnal Masalah-Masalah Sosial, 11(1), 73-87.
- Sari, A. F., Sampurna, R. H., & Meigawati, D. (2022). Stategi Dinas Koperasi, UKM, Perdagangan Dan Perindustrian Dalam Pemberdayaan UMKM Di Kota Sukabumi. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(10), 3353-3360.
- Savitri, C., & Maemunah, M. (2021). Model Strategi Pemasaran Berbasis Digital Pada Koperasi Simpan Pinjam (Konsep Pada Koperasi Mugi Lestari). Jurnal Buana Pengabdian, 3(1), 107-114.
- Sianipar, A. M. (2019). Peranan Koperasi Gapoktan Terhadap Upaya Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat di Desa Huta Nauli. Journal of Management Science (JMAS), 2(3, Juli), 61-67.
- Susanto, A., Apriana, A., & Sumarna, A. (2024). Optimalisasi Strategi Pemasaran Pembiayaan Murabahah Dalam Meningkatkan Jumlah Anggota Koperasi Syariah. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 5(1), 35-48.
- Trianda, I. (2024). Peranan Pemerintah Dalam Mendorong Pertumbuhan Bank Syariah. Jurnal Pendidikan Manajemen Transportasi, 4(1), 58-69.
- Ulya, K., & Irwan, M. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Masyarakat Menjadi Anggota Koperasi Syari’ah Di Kota Mataram. Jurnal Konstanta, 2(1), 240-260.
- Utami, M. K., Meyningsih, E., Khairani, S., Meyningsih, P., Meyningsih, I., & Arif, M. (2024). Implementasi Strategi Pemasaran Pada BMT Darusallam. Jurnal Tabarru': Islamic Banking and Finance, 7(1), 488-496.
- Wibowo, G. A., Awaluddin, A., Triyono, B., Surya, A., & Sukardi, S. (2024). Strategi Pengembangan Koperasi Mandiri sebagai Solusi Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat. JIPM: Jurnal Inovasi Pengabdian Masyarakat, 2(2), 75-82.
- Zaki, A. A. A. (2023). Pembiayaan Renovasi Rumah Di Koperasi Mitra Dhuafa Cabang Sale Dan Dampaknya Terhadap Kesejahteraan Anggota. Journal of Sharia Economics and Finance, 1(1), 61-71.
References
Alam, A. S., Harini, D., & Ernitawati, Y. (2024). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Perilaku Keuangan Anggota Terhadap Pendapatan Koperasi Mitra Dhuafa Cabang Kedungbanteng Kabupaten Tegal. Jurnal Akademik Ekonomi Dan Manajemen, 1(3), 185-196.
Amir, R. F., Nawawi, I., Taufik, A., Pramono, E., & Akbar, F. (2023). Seleksi Atribut Pada Data Tidak Seimbang Nasabah Koperasi Dengan Optimasi Smote Dan Adaboost. Jurnal Informatika Teknologi dan Sains (Jinteks), 5(3), 322-327.
Ardiansyah, L. Y., & Prasetyo, R. (2023). Faktor Penerapan Fintech Untuk Perkembangan dan Eksistensi Koperasi di Kabupaten Lombok Tengah. Income: Digital Business Journal, 1(2), 115-122.
Arta, I. N. W., & Mandala, K. (2021). Perumusan Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Keunggulan Kompetitif pada Koperasi Kuta Mimba di Kuta Badung. E-Jurnal Manajemen, 10(6), 585-606.
Asmita, N. (2020). Peran Koperasi Simpan Pinjam dan Pembiayaan Syariah (KSPPS) dalam Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat (Studi pada BMT Al-Ittihad Rumbai Pekanbaru. Jurnal An-Nahl, 7(2), 171-176.
Azryan, F. H., & Riva'i, A. A. (2023). Dampak Ekonomi Konversi Koperasi Konvensional Menjadi Koperasi Syariah. Journal of Sharia and Law, 2(2), 571-590.
Basri, B., Mujahidin, A., Saifuddin, S., & Busrah, B. (2021, November). Ekonomi Kerakyatan dalam Menanggulangi Kemiskinan (Studi Kasus Koperasi Mitra Dhuafa Kecamatan Polewali). In Journal Peqguruang: Conference Series (Vol. 3, No. 2, pp. 847-852).
Benazir, B. (2025). Menggagas Kesejahteraan Ekonomi Perempuan Berpendapatan Rendah Melalui Koperasi Mitra Dhuafa: Studi Kasus Kabupaten Pidie Jaya. HEI EMA: Jurnal Riset Hukum, Ekonomi Islam, Ekonomi, Manajemen dan Akuntansi, 4(1), 1-17.
Fabanjo, U. I., Parawansa, D., & Jusni, J. (2023). Effectiveness Analysis Of The Grameen Bank System To Adress Troubled Credit Cooperative Partner Dhuafa In Jakarta. Journal of Risk and Uncertainty Issues, 2(1), 29-36.
Hakim, L., & Hamdan, A. (2023). Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Minat Anggota Untuk Memilih Produk Kspps Al-Hasanah Desa Entalsewu Sidoarjo. Islamic Economics And Finance Journal, 2(1), 37-47.
Junaedi, D., Redjeki, F., & Priadi, M. D. (2023). Pengaruh Promosi dan Kualitas Layanan Terhadap Keputusan Pembelian: studi kasus pada Koperasi Mitra Dhuafa Cabang Mande-Cianjur. Indonesian Journal of Economic and Business, 1(2), 106-120.
Karyono, O., & Manja, A. S. (2022). Analisis Implementasi Sistem Pembiayaan Murabahah Dalam Pengembangan Bisnis Nasabah Di Koperasi Mitra Dhuafa Cabang Bone. Jurnal Ilmiah Al-Tsarwah, 5(2), 71-87.
Nasution, L. Z. (2020). Analisis Efektivitas Pembiayaan Mikro Syariah Bagi Pemberdayaan Masyarakat Miskin: Studi Pada Koperasi Mitra Manindo Mandailing Natal. Maker: Jurnal Manajemen, 6(2), 117-133.
Nasution, S., Hidayati, S., Nasution, P. R., & Hasyim, H. (2024). Peranan koperasi dalam perekonomian Indonesia. As-Syirkah: Islamic Economic & Financial Journal, 3(2), 522-530.
Rahmawati, F., & Ridlwan, A. A. (2022). Implementasi Islamic Entrepreneurship Dalam Mengelola Usaha. I-ECONOMICS: A Research Journal on Islamic Economics, 8(1), 86-102.
Riono, S. B. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Kredit, Prosedur Pemberian Kredit, dan Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Nasabah Koperasi Simpan Pinjam. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Kewirausahaan, 1(3), 375-386.
Rusli, R., Baharuddin, D., & Selong, A. (2024). Pengaruh Aksesibilitas, Pendampingan, dan Kemitraan terhadap Kinerja Usaha Debitur Ultra mikro di Kota Makassar. YUME: Journal of Management, 7(1), 1155-1169.
Saragih, J. F. S. (2020). Penanggulangan Kemiskinan Perempuan melalui Strategi Keuangan Inklusif oleh Koperasi Mitra Dhuafa (KOMIDA). Aspirasi: Jurnal Masalah-Masalah Sosial, 11(1), 73-87.
Sari, A. F., Sampurna, R. H., & Meigawati, D. (2022). Stategi Dinas Koperasi, UKM, Perdagangan Dan Perindustrian Dalam Pemberdayaan UMKM Di Kota Sukabumi. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(10), 3353-3360.
Savitri, C., & Maemunah, M. (2021). Model Strategi Pemasaran Berbasis Digital Pada Koperasi Simpan Pinjam (Konsep Pada Koperasi Mugi Lestari). Jurnal Buana Pengabdian, 3(1), 107-114.
Sianipar, A. M. (2019). Peranan Koperasi Gapoktan Terhadap Upaya Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat di Desa Huta Nauli. Journal of Management Science (JMAS), 2(3, Juli), 61-67.
Susanto, A., Apriana, A., & Sumarna, A. (2024). Optimalisasi Strategi Pemasaran Pembiayaan Murabahah Dalam Meningkatkan Jumlah Anggota Koperasi Syariah. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 5(1), 35-48.
Trianda, I. (2024). Peranan Pemerintah Dalam Mendorong Pertumbuhan Bank Syariah. Jurnal Pendidikan Manajemen Transportasi, 4(1), 58-69.
Ulya, K., & Irwan, M. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Masyarakat Menjadi Anggota Koperasi Syari’ah Di Kota Mataram. Jurnal Konstanta, 2(1), 240-260.
Utami, M. K., Meyningsih, E., Khairani, S., Meyningsih, P., Meyningsih, I., & Arif, M. (2024). Implementasi Strategi Pemasaran Pada BMT Darusallam. Jurnal Tabarru': Islamic Banking and Finance, 7(1), 488-496.
Wibowo, G. A., Awaluddin, A., Triyono, B., Surya, A., & Sukardi, S. (2024). Strategi Pengembangan Koperasi Mandiri sebagai Solusi Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat. JIPM: Jurnal Inovasi Pengabdian Masyarakat, 2(2), 75-82.
Zaki, A. A. A. (2023). Pembiayaan Renovasi Rumah Di Koperasi Mitra Dhuafa Cabang Sale Dan Dampaknya Terhadap Kesejahteraan Anggota. Journal of Sharia Economics and Finance, 1(1), 61-71.