Main Article Content

Abstract

When consumers have a consistent tendency to choose products or services from a brand over a long period of time, it creates a solid foundation for business continuity. A strong commitment to a particular brand is reflected in a stable and consistent preference, which in turn increases trust and long-term relationships between brands and consumers. In an increasingly fierce competition, maintaining customer loyalty is not just about maintaining market share, but also about building a solid foundation for business growth and sustainability. Therefore, an effective strategy to increase brand loyalty is essential to differentiate yourself and gain a competitive advantage in the market.

Keywords

Brand Image Promotion Brand Trust Brand Loyalty

Article Details

How to Cite
Putri, N. K. ., & Kusdiyanto, K. (2025). Pengaruh Citra Merek, Promosi, Brand Trust Terhadap Brand Loyalty Pada Produk Skincare Skintific (Studi Penelitian : Masyarakat Kota Surakarta). Paradoks : Jurnal Ilmu Ekonomi, 8(2), 1274–1288. Retrieved from https://jurnal.feb-umi.id/index.php/PARADOKS/article/view/1309

References

  1. Adhari, I. Z. (2021). Kepuasan Pelanggan & Pencapaian Brand Trust. CV. Penerbit Qiara Media.
  2. Anita, S. Y. (2023). Perilaku Konsumen. CV. Intelektual Manifes Media.
  3. Armanto, R., Islamiah, B., & Gunarto, M. (2022). Pengaruh Citra Merek dan Kepercayaan Merek terhadap Loyalitas Merek Mie Instan. Jurnal Nasional Manajemen Pemasaran & Sumber Daya Manusia, 3(2), 2745–7257. https://instantnoodles.org
  4. Bastian, A. F. (2022). Strategi marketing mix politik dalam pemenangan pilkada suatu pendekatan praktik dan akademik. PT Pustaka Obor Indonesia.
  5. Brahim, M. N. E. (2021). Produk Kreatif dan Kewirausahaan Akuntansi dan Keuangan Lembaga SMK/MAK Kelas XI Semester 2. Bidang Keahlian Bisnis dan Manajemen. Program Keahlian Akuntansi dan Keuangan. Kompetensi Keahlian Akuntasni dan Keuangan Lembaga. Penerbit Andi.
  6. Chalil, R. D. (2021). Brand, Islamic Branding, & Re-Branding. PT. Raja Grafindo Persada.
  7. Compas.co.id. (2022). 5 Brand Perawatan Wajah Terlaris di E-commerce Indonesia. Compas.Co.Id. https://compas.co.id/article/top-5-brand-perawatan-wajah/
  8. Finfolk.co. (2023). Penjualan Skincare Skintific Meroket, Bukti Algoritma Project S TikTok di Indonesia? Finfolk.Co. https://finfolk.co/article/money/penjualan-skincare-skintific-meroket-bukti-algoritma-project-s-tiktok-di-indonesia
  9. Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
  10. Indonesia.go.id. (2024). Kinclong Industri Kosmetik Tanah Air. Indonesia.Go.Id. https://indonesia.go.id/kategori/editorial/7984/kinclong-industri-kosmetik-tanah-air?lang=1
  11. Iriawan, H. (2021). Manajemen Merek & Kepuasan Pelanggan. PT. Nasya Expanding Management.
  12. Irawati, C. (2022). Pengaruh Brand Image dan Brand Trust Terhadap Brand Loyalty PIXY Cosmetics Melalui Customer Satisfaction Sebagai Variabel Intervening. Optimal: Jurnal Ekonomi …, 16(1), 16–33.
  13. Japarianto, E., & Agatha, F. (2020). Pengaruh Brand Trust Terhadap Customer Loyalty Dimediasi Oleh Customer Satisfaction Pada Pengguna Shopee Di Surabaya. Jurnal Strategi Pemasaran, 7(1), 1–10.
  14. Keller, K. L. (2013). Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity. Prentice Hall.
  15. Kusumastuti, S., Istiatin, & Sudarwati. (2022). Keputusan Pembelian Ditinjau Dari Brand Trust, Brand Awareness dan Word Of Mouth. KINERJA: Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 19(3), 590–597.
  16. Laksono, A. W., & Suryadi, N. (2020). Pengaruh Citra Merek, Kepercayaan Merek, Dan Kualitas Produk Terhadap Loyalitas Merek Pada Pelanggan Geprek Bensu Di Kota Malang. Holistic Journal of Management Research, 1(1), 8–16.
  17. Martini, E., & Anggadwita, G. (2020). Digital Economy for Customer Benefit and Business Fairness Proceedings of the International Conference on Sustainable Collaboration in Business, Information and Innovation (SCBTII 2019), Bandung, Indonesia, October 9-10, 2019. CRC Press.
  18. Nainggolan, H., & Dewantara, R. (2023). Dampak Promosi Online Serta Mutu Layanan Pengiriman Kepada Loyalitas Konsumen Terhadap Aplikasi Grab. Journal of Computer Science and Information Technology, 1(1), 44–58.
  19. Ngabiso, F., Radji, D. L., & Kango, U. (2021). Pengaruh Citra Merek (Brand Image) Dan Kepercayaan Merek (Brand Trust) Terhadap Loyalitas Merek (Brand Loyalty) Pada Produk Air Minum Dalam Kemasan Merek Aqua (Studi Pada Konsumen Amdk Merek Aqua Di Kota Gorontalo). Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 4(1), 1–12.
  20. Noor, Z. Z. (2021). Manajemen Pemasaran Stratejik Dilengkapi Dengan Kasus-Kasus Dalam Bidang Bisnis Dan Sektor Publik Tahun 2016. CV. Budi Utama.
  21. Novalina, D., Rahmidani, R., & Tasman, A. (2018). Pengaruh Brand Image dan Brand Trust Terhadap Loyalty Vaseline Hand & Body Lotion pada Mahasiswa Unversitas Negeri Padang. EcoGen, 1(2), 316–326.
  22. Prabawa, I. M., Ekawati, N. W., & Yasa, N. N. (2023). Customer Experience Dan Brand Image Untuk Membangun Kepuasan Konsumen Dan Repurchased Intention Konsep dan Aplikasi. Penerbit Lakeisha.
  23. Pratama, J. K. (2018). Analisis Pengaruh Product dan Promotion Terhadap Brand Loyalty Mobil Toyota Yaris dengan Brand Image Sebagai Variabel Intervening. Petra Business & Management Review, 4(1), 115–129.
  24. Pratiwia, R. P., Ekanova, A. P., & Nagari, O. P. (2022). Pengaruh promosi dan kemudahan penggunaan terhadap loyalitas pelanggan pada layanan shopeefood di jakarta. JEKMA: Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 1(2), 18–28.
  25. Prawira, A. A. N. D. N., & Setiawan, P. Y. (2021). Pengaruh Brand Image, Brand Satisfaction, Dan Brand Trust Terhadap Brand Loyalty Pelanggan Sepatu Merek Nike. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 10(12), 1305–1324.
  26. Prihatama, G. T., Masitoh, M. R., & Masitoh, D. A. S. (2020). Pengaruh Promosi Dan Persepsi Harga Terhadap Loyalitas Pelanggan Pada Cv. Saluyu Motor Cabang Kecamatan Bojong Kabupaten Pandeglang. Jurnal Ekonomi Vokasi, 4(1), 38–54. https://e-jurnal.lppmunsera.org/index.php/JEV/article/view/3007
  27. Putra, E. Y., & Vina, L. I. (2023). Analisis Faktor–Faktor yang Mempengaruhi Brand Loyalty pada Coffee Shop yang ada di Batam. E-Journal Ekonomi Bisnis Dan Akuntansi, 10(1), 9–20.
  28. Putra, T. W., & Keni, K. (2020). Brand Experience, Perceived Value, Brand Trust Untuk Memprediksi Brand Loyalty: Brand Love Sebagai Variabel Mediasi. Jurnal Muara Ilmu Ekonomi Dan Bisnis, 4(1), 184–193.
  29. Putri, A. K., & Yasa, N. N. (2023). Brand Image, Kepuasan Konsumen, Dan Repurchase Intention : Konsep dan Aplikasi Dalam Studi Kasus “Kedai Kopi Kulo.” Media Pustaka Indo.
  30. Putri, S. A., Yasa, N. N., & Rahanatha, G. B. (2023). Kredibilitas Celebrity Endorser Untuk Membangun Citra Merek Dan Meningkatkan Niat Beli. Penerbit Lakeisha.
  31. Sihombing, Y. A. (2022). Loyalitas Pasien Tinjauan Aspek Pelayanan, Kepuasan, Trust, Komitmen, Brand Equity, dan Hospital Image. PT. Nasya Expanding Management.
  32. Silva, C. F. e. (2023). Origin and Branding in International Market Entry Processes. IGI Global.
  33. Srisusilawati, P. (2020). Kualitas Pelayanan Dan Strategi Promosi Terhadap Loyalitas Nasabah. CV Pena Persada.
  34. Sitohang, F. C., Sinaga, J. T. G., & Rinendy, J. (2024). The Influence of Brand Image and Brand Trust on Brand Loyalty at the JNE Company in Ujungbatu, Riau. COSTING:Journal of Economic, Business and Accounting, 7, 5989–6004.
  35. Suci, R., & Nurliyah. (2022). Citra Merek (Brand Image) Dan Keputusan Pasien Memilih Pelayanan Kesehatan. Feniks Muda Sejahtera.
  36. Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
  37. Sugiyono. (2019). Metodelogi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Dan R&D. Alfabeta.
  38. Sun, G., Li, J., & Johnson, L. (2022). Consumer Behavior in the Internet Era. Frontiers Media SA.
  39. Taris, H. S., & Purwanto, S. (2022). Analisis Pengaruh Promosi Penjualan terhadap Loyalitas Pelanggan dengan Peran Mediasi Kepuasan Pelanggan Pada Layanan Go-Food di Surabaya. J-MAS (Jurnal Manajemen Dan Sains), 7(2), 449. https://doi.org/10.33087/jmas.v7i2.427
  40. Uzir, U. H., Hamid, A. B. A., Latiff, A. S. A., & Jerin, I. (2021). Brand Loyalty in Bangladesh Customer Satisfaction, Brand Trust, Social Media Usage in Electronic Home Appliances. Partridge Publishing Singapore.
  41. Wijaya, N. T., & Widodo, A. (2020). Faktor Yang Mempengaruhi Brand Trust Konsumen Online Travel Agent Tiket.Com. Jurnal Riset Bisnis Dan Manajemen, 13(1), 2580–9539.
  42. Winasis, C. L. R., Widianti, H. S., & Hadibrata, B. (2022). Determinasi Keputusan Pembelian: Harga, Promosi Dan Kualitas Produk (Literature Review Manajemen Pemasaran). JIMT: Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 3(4), 392–403.